LPG Araç Kullanıcılarının Bilmesi Gerekenler

LPG kullanılan araçların çoğu karbüratörlü ve en büyük sıkıntı bunlarda yaşanıyor. Aşağıdaki yazı bu nedenle karbüratörlü araçlar için. Ancak genelde çoğu hususlar enjeksiyonlu araçlar ıkın de geçerli.

Araç çok yakıyorsa

* İlk olarak aracın benzinde tüketimi kontrol edilir. Benzinde çok yakıyorsa, problem benzin sistemindedir. Boşuna gaz da problem aranmamalıdır. Benzindeki problem halledildiğinde gazdaki problem de otomatikman ortadan kalkacaktır. Benzin sisteminde tüm problemler halledildikten sonra gaz kontrolüne geçilmelidir. Unutulmamalıdır ki benzinde problem varken gazdaki problemi çözmek doğru değildir.
* Araç yağ yakıyorsa ve su eksiltiyor ise motorda problem var demektir. Dolayısı ile sadece gazı değil benzin de çok yakar
* Regülatör takılmadan önce triger kayışı değişmişse triger kayışı sente atlamış olabilir. Triger kayışı sente aralığının fazla olması, aracın hem gazı hem de benzini çok yakmasına sebep olur.
* Süpaplar fazla sıkılmış veya gevşek olabilir.
* Araç rektifiyeden çıkmışsa motor üst kapağı fazla taşlanmış olabilir. Fazla taşlanmışsa yanma odası hacmi daralır ve hararet yapar. Hararet yapan ve motoru zarar gören arabada sadece gaz değil benzini de çok yakar.
* Buji ve buji kabloları eski ise tam ateşleme yapamadığı için yanmamış gaz çıkabilir. Dolayısıyla çok yakar.
* Motorda platin ve ateşlemesi problemli ise gazı ve benzini tam yakmaz ve çok yakabilir.
* Karbüratöre giren hava miktarı gereğinden fazla ise yakıtı çok yakar. Ayrıca;
* Mikser hava alıyorsa gazı çok yakar
* Regülatördeki tamir takımı uygun değilse (genelde sonradan takılan ve orijinal olmayan yedek parçadan kaynaklanır) ise gaz ayarı iyi yapılamaz ve çok yakmaya sebep olabilir. Bu sebeple orijinal yedek parça kullanılmalıdır.
* LPG kaçağı olabilir. Kacak olan bölgede genellikle buzlanma olur. Şayet kacak çok az ise buzlanma yerine terleme olur.
* Regülatöre gelen kalorifer suyu yanlış yerden alınmış veya su gelişinde problem varsa tam ısınma olmaz, dolayısıyla çok yakmaya sebep olabilir.
* Regülatördeki hava ayar vanası çok açılmış olabilir. Şayet hava ayar vidası çok az açıldığında veya kısıldığında araçta rölanti değişme olmuyorsa araç bir yerlerden hava alıyordur. Bu hava alma problemi de genelde karbüratör alt takozu veya westinghouse’dan kaynaklanıyordur.
* Araba hararet yapmışsa, regülatörün su tarafı deforme olmuş ve gazı tam buharlaştırmıyor olabilir
* Araç benzinde gaz analiz değerleri iyi değilse problem benzin sistemindedir. Dolayısı ile bu problem ortadan kaldırılınca otomatikman gazda da problem ortadan kalkacaktır.
* Araçta hava ayar vidası varsa (genelde tek nokta enjeksiyonlu araçlar için söz konusudur) kısılması gerekir
* Kilometre teli arızalı olabilir

Rölanti problemi var ise :
* Araç benzinde çalışırken rölantide problem var mı bakılır. Şayet problem yok ise gazdaki problem için aşağıdaki seçenekler incelenir
* regülatör vakumlu tıp ise araçtaki vakum emişi problem olabilir.
* karbüratör kelebeği arızalı olabilir. Bu durum aracın rölantisinin bozulmasına sebep olabilir ve çok yakma problemi görülebilir.
* Araçta manifold hava alıyorsa araç rölanti tutmaz
* Buji ve buji kabloları eski ise rölanti bozulabilir.
* karbüratör alt takozu hava alıyorsa rölanti bozabilir. (yükselir)
* karbüratör kelebeği arızalı ise (kelebek millerinin bulunduğu yerden hava alıyorsa) araç rölantide durmaz ve çok yakar
* kıtın tamir takımının ömrü bitmiş olabilir (kıt tamir takımlarının kullanım ömrü ortalama 50.000 km’dir)
* regülatör rölanti ayarı iyi yapılmalıdır.
* regülatör vakumlu ise araçtaki vakum emişi problemli olabilir.
* araçtaki westınghouse’da problem olabilir.
* regülatördeki diyafram patlak olabilir. Regülatör yatkılı servislere açtırılarak kontrol ettirilmelidir.
* distribütörün diyaframında problem varsa rölanti bozar.
* rölanti avans ayarından bozuluyor olabilir.
* regülatör içinde biriken kostik ayda bir kez boşaltılmalıdır.
* benzinde araç rölantisi normal değerlerinde olmalıdır.
* regülatör seleonoid vanası kontrol edilmelidir.
* motor da hava çıkış yeri varsa o tıkalı olabilir.
* regülatöre 12 volttan düşük voltaj geliyorsa rölanti problemi doğabilir.

Araç koku yapıyorsa:
* tamir takımınınım ömrü bitmiş olabilir. (ömrü 50.000 km.dır). Ömrü bitmiş ise tamir takımını değiştirin.
* aracınızda gaz kacak kontrolü yaptırın.
* egzozunuz patlak veya delik olabilir.
* araba hararet yapmışsa, regülatör su tarafı deforme olmuş ve gazı tam buharlaştırmıyor olabilir
* radyatörde delik olması veya tıkalı olması kokuya sebep olabilir
* istasyondan alınan gaz kotu olabilir. İstasyonun değiştirilmesi gerekebilir.
* manifold contasındaki su girişi ateşleme odasına su kaçırıyorsa araçta su eksiltir ve hararet yapar.

Araç gazda kesiklik yapıyorsa:
* regülatörün rölanti deliği tıkalı olabilir.
* regülatörün selenoid vanası arızalı olabilir.
* araba tekliyorsa bujiler veya buji kabloları kotu durumda olabilir
* araba gazı kesik kesik alıyorsa ya kâğıt filtre tıkalıdır ya da şamandırada problem vardır.
* uzun yolda kısıklık yapıyor sonra açılıyorsa gaz filtresi tıkalıdır.

Araç geç çalışıyorsa:
* araç geç çalışıyorsa platinde problem olabilir, kompresörü düşük olabilir veya supap ayarı iyi olmayabilir.
* distribütör arızalı olabilir.
* buji ve bobin kabloları eskimiş veya kalitesiz olabilir.
* ateşleme bujileri ömrünü tamamlamış olabilir.
* avans ayarı iyi olmayabilir
* regülatörün hava ayarı iyi yapılmamış olabilir.

Araç stop ediyorsa:
* westınghouse’da kaçak varsa rölanti bozulur ve araba stop edebilir
* karbüratör hava alıyorsa fren yapınca araba stop edebilir.
* araç hareket halinde iken vites boşa atılıp frene basıldığında araç stop ediyorsa frenler kaçırıyor olabilir
* karbüratörlü araçlarda araç çalışırken vites boşta iken stop ediyorsa hava fazla geliyor olabilir..

Diğer problemler:
* tankın ustu buz tutuyorsa kacak olabilir veya ortamın sıcaklığı ile tankın bulunduğu yerin sıcaklık farkı fazla olabilir. Ayrıca tank terliyorsa şamandıra arızalıdır
* kacak olan bölgede buzlanma olur
* araba hararet yapmış ve radyatörde su kalmamış ise diyafram patlak olabilir.
* gaz deposunda gaz var ama gaz beynine ulaşmıyorsa şamandıra arızalı veya pislik tutmuş olabilir. (şamandıra emişi temizlenerek problem halledilebilir.
* yakıt seçici anahtar yanmış ise şarj dinamosu bozuk veya akü fazla şarj edilmiş olabilir.
* Araç çok hararet yapıyorsa, motor contası kalitesiz olabilir.
* Araç yokuş aşağı veya boş viteste stop ediyorsa gazla benzin karışıyor olabilir. Benzin geri donuş valfi (cekvalf) takılmalıdır.
* endüksiyon bobini akımı yüksek ise meksefeyi yakar o da platini yakar (karbüratörlü araçlar için). Bu durum aracın benzinde 3.000 dev/dk. dan sonra patırtı yapmasına gazda çekmemesine sebep olabilir. Ayrıca enjeksiyonlu araçlarda benzinde iyi ama gazda çekmiyorsa eksantrik mili bozuk olabilir.

Bu bilgiler 2a-lpg ‘den alıntıdır.

Bir cevap yazın